Drifting Clouds

Film 2 på Kosmorama 2017 var Drifting Clouds.

Dette er en perle av en film. Aki Kaurismäki er en av mine favorittregissører, men Drifting Clouds fra 1996 har jeg ikke sett før. Etter at Matti Pellonpää døde i 1995, tok det litt tid før jeg klarte å se Aki-film igjen. Ikke før den briljante Mannen uten minne i 2002.

Nuvel. Kati Outinen er fortsatt med oss, og i Drifting Clouds gjør hun en fantastisk rolle (det gjør hun også i Mannen uten minne). Og en annen Aki-gjenganger, Kari Väänänen, gjør en flott jobb i rollen som var tiltenkt Matti (filmen er dedikert til Matti).

Bilderesultat for drifting clouds pics

De spiller et ektepar i Finland. Begge har jobb, men tjener ganske lite; hun på en restaurant som var stilig en gang i tiden, han er trikkefører. Jeg er litt usikker på når filmen er ment å foregå. Alt ser gammelt og klumpete ut, men det skal også understreke hvordan de har det. Han kjøper for eksempel en TV på avbetaling – de synes det er stas med fjernkontroll og farge-TV. Men det er også tydelig at de er blant de siste som får seg farge-TV. Er vi på et nedslitt 80-tall? Eller sent 70? Mulig det kom noen tidsangivelser som jeg ikke fikk med meg.

Bilderesultat for drifting clouds pics

Begge mister jobben, og etter det blir det nedtur på nedtur. Det er så brutalt å se på, en sakte ulykke, som du og karakterene vet vil inntreffe, men de bare venter og mottar slagene når de kommer. Det er så briljant mistrøstig og tragikomisk. Krydret med fabelaktige replikkvekslinger som gjør absurd komikk ut av hverdagsnederlagene.

Bilderesultat for drifting clouds pics

Noen på bakerste rad klarte å hviske noe om «finsk fjernsynsteater», sånn passe høyt slik at alle i salen hørte det. Jeg vet ikke om de syntes de var skikkelig glupe som klarte å komme på den originale replikken… På filmfestivaler kan det faktisk hende at folk går på en 20 år gammel Aki Kaurismäki-film uten å ha den minste anelse om hva de går til. Men de var de eneste. Resten av salen visste nøyaktig hvor skapet sto.

Bilderesultat for drifting clouds pics

Drifting Clouds er blant Akis beste, og jeg er vanvittig glad for at jeg endelig fikk anledning til å se den, i en fullsatt sal med folk som visste å sette pris på den (bortsett fra nepa med den morsomme kommentaren, men nå er jeg sikkert veldig elitistisk her).

2 thoughts on “Drifting Clouds

  1. Pingback: Film:Goran | VideoWold med GladWold

  2. Pingback: Kosmorama 2017 omtrentlig oppsummert | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

