Escape Plan: Sly & Arnie

Jeg fortsetter med min 90-talls revival av 80-tallshelter, eller 2010-revival av…ja, whatever.

I den futuristiske fengselsfilmen Escape Plan er Stallie OG Arni Schwarzti med…. Og en av dem skal rømme fra et fengsel (det er derfor filmen heter….nevermind).

Bilderesultat for escape plan pic

Da jeg var yngre, likte jeg egentlig ikke Stallone noe særlig. Han har jo vært med i del teit, så for meg var det et høydepunkt å se den pinlige driten der Dolly Parton skal lære ham å synge…fyren kan j knapt å snakke. Men filmen var underholdende på et vis. Det er noe jeg skal gi Sly: Filmene han er med i, er ofte underholdende.

Senere her jeg moret meg med å gi ham litt kred. Rocky er en effektiv askepotthistorie, hvor helten er en veldig snill og litt fomlete fyr som ikke helt får det til som pengeinnkrever. Eller som bokser. Men han liker hun dama i dyrebutikken (som ikke er så veldig sjarmerende at det gjør noe).

First Blood er en overraskende bra actionfilm. Jeg kjente Rambo først og fremst som den høyreideologiske enmannshæren som han er i oppfølgeren, men i førstefilmen er han en plaget krigsveteran som ikke finner sin plass i samfunnet. Med gryntete underspill (det er det han kan).

Arnold var helten min. Jeg elsket filmene hans. Red Heat. Predator. Terminator. Total Recall. Last actio hero. Jeg likte til og med Twins og Kindergarten Cop.  (Jeg har sett Conan også, men den var teit).

Bilderesultat for escape plan pic

Så disse to i en og samme film? Blir det like bra som is og sjokolade i samme skål?

Arnie er ferdig med å være folkekjær. I denne filmen sier han ting som «His fat ass reminds me of my first girlfriend».

Bilderesultat for escape plan pic

Escape Plan var ganske bra. En Ganske typisk fengselsfilm. Sly er en fyr som jobber med å rømme fra fengsel, men så blir han plassert i et fengsel de ikke vil at han skal rømme fra, because of reasons. Der må han samarbeide med Arnold, som er the man i fengselet, det er han som vet på hvilken måte du skal få juling for å få de som du vil. Samspillet mellom de to fungerer aldeles utmerket. Fengselsdirektøren er så klart en skikkelig kødd som ikke fortjener en eneste julegave, ja, så kraftig vil jeg si det.

Filmen er godt laget. Godt gjennomført, dog etter enkleste formel. Det er nada karakterutvikling, ingen fjonge utsnitt eller vinkler, alt er laget etter boka. Men likevel med en viss snert.

Vinny Jones gjør et poeng ut av at han er med, men ingen andre ser ut til å bry seg. Her er han smågutt. Og ser litt blubbete ut sammenlignet med kroppsfantomene Arnie og Sly.

Og arnie sier æs-håål.

Leave a Reply

