Kortfilmene på Ramaskrik

På skrekkfilmfestivalen Ramaskrik viser de ofte kortfilmer før hovedfilmene. Jeg er bare sånn passe fornøyd med det. Noen av dem var gode, men det var også mye fullstendig uinteressant ræl. Noen av kortfilmene var også såpass lange, opptil 14 minutter, og da ble jeg bare utålmodig etter å se den filmen jeg hadde kommet for å se. Skjønt, ingen regel uten unntak. Hunden, som varte ca 10 minutter, var knallbra.

Jeg har delt opp filmene i to. De jeg likte, og de jeg ikke likte. Flere av disse ligger ute på youtube.

De jeg likte:

Closet space – Ligger på youtube

Fantastisk. Enkelt og godt laget.

Attic Panic – https://www.youtube.com/watch?v=fjck1TNXXhI

En fornøyelig greie på loftet, der spøkelser går i hvite lakener. Samme som lagde closet space.

The Procedure

Den var dritbra (fniz).

Hunden

Løst basert på en tekst av Jon Fosse. Om mutte menn med hagle. Dette er nydelig filmet. Og vi får en av de tregeste skuddscenene jeg har sett. En flott film.

Death Metal

Om en demonbesatt gitar. Den er 100 % fjollete, veldig blodig og kjempegøy. MY BABY. Dette er Ren & Stimpy og anyone for tennis i vakker kombinasjon.

Spikkjipærs (spekepølse)

De delte ut spekepølse ved inngangen, så jeg er solgt. Jeg liker alle som gir meg mat. Filmen er laget av en ung gjeng som lager Ramaskrik-TV. Den handler om tre ungdommer som bryter seg inn i et nedlagt slakteri for å ta kule bilder. Det er bare at det er noen andre der. Og det er vrient å komme seg ut igjen. Det er en stilig location, og veldig bra lydbruk i filmen. Og vi får en meget god jump scare. En kjempefin oppvarming til Blair Witch (som var forutsigelig skuffende)

De jeg ikke likte:

Super

Super handler vel egentlig mest om at de som lagde filmen ville øve seg på å lage sånne kule utsnitt av falleferdige bygg. Storyen er ei slags gothjente og en gammel gris, og en forutsigbar vits. Heldigvis var denne kortfilmen kort – 4 minutter, hvorav det meste var rulletekst.

The abscence of Eddy Table

Jeg aner ikke hva den handler om. Den var fin å se på. En slags surrealistisk elelr absurd animasjonsfilm.  Det var noen damer som pisset i skogen. Og whatever. Mike Patton har noen av stemmene, og Kaada har laget musikken. Det hjelper ikke. Jeg aner ikke hvorfor filmen eksisterer. Er det barne-TV på NRK som har traumatisert folk slik at de ikke klarer å lage noe annet enn dette? Jeg har senere blitt fortalt at de handler om kjærlighet. Muligens derfor jeg ikke skjønte noe. Mange andre folk liker den.

Night of the slasher

Night of the slasher handler om ei jente som viser fram trusa si, og det var interessant i cirka ett minutt. Men så varer filmen i ti minutter til. Ti jævlig lange minutter. Dette er sånn ironisk metahorror, laget for folk som ikke vet at Scream og parodier av Scream har blitt laget for lenge siden. De har til og med en liste de krysser av, så ironisk er det. Filmen er bare kjedelig. Hvorfor plager de meg med så lange forfilmer? Jeg kan jo ikke bare gå ut heller, når jeg venter på å få en ordentlig film.

Dawn of the deaf. En vellaget men ellers ubrukelig greie som handler om at døve mennesker også kan bli drept av zombier, og at du ikke må voldta dattera di. Jeg ser ikke helt sammenhengen. Skitfilm.

Heir

Før vi fikk se Honeymoon måtte jeg lide meg gjennom den fullstendig intetsigende forfilmen Heir. Dette var en klisjefylt smørje av sjokkeffekter iblandet et slags farskompleks, eller storebrorkompleks, og en demon som så helt latterlig ut. Dette pompøse våset varte i 14 minutter, men føltes lengre enn en handletur på IKEA. Det er sikkert filmpolitisk korrekt å anerkjenne betydningen av kortfilmer, men hva er vitsen med å plage festivalpublikummet med dette våset?

One thought on “Kortfilmene på Ramaskrik

  1. Pingback: Ramaskrik 2016 oppsummert | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

