Honeymoon (2015, Mexico)

Mexicanske Honeymoon var den første filmen jeg så på Ramaskrik 2016 – og også den filmen jeg måtte snu meg vekk fra.

Opptakt

Honeymoon introduserer oss for det perfekt vellykkede ekteparet som lever det idylliske livet, og den creepy stalkeren som står og følger med på alt de gjør. Vi ble advart mot slem wold her, men jeg er snill, altså.

Dette kunne nesten handlet om den ensomme mannen som er så ulykkelig forelsket i den perfekte dama at han vil gjøre hva som helst for at hun skal legge merke til ham.

I starten virker han nervøs. Han pynter seg i håp om at hun skal legge merke til det. Han følger med på klokka slik at han tilfeldigvis kan gå ut med søpla akkurat i det hun jogger forbi…okay, nå begynner det å bli litt psycho. Og han sørger for at han alltid tilfeldigvis er på butikken samtidig som henne.

Det er guffent helt i fra starten, også i de fine, hverdagslige scenene. Det sørger musikken for. Det er dermed ingen spoiler å si at han kidnapper henne – det er det hele filmen handler om. Og lenge er dette klassisk gisselhorror, hvor han skal «bearbeide» gisselet til å bli underdanig ham, og etter hvert til å bli glad i ham. Men det kommer noen vrier som gjør at filmen fortsetter å være interessant hele veien.

Tortur

Filmen lykkes godt i å skape en usikkerhet hos publikum. Dama er i starten aggressiv mot kidnapperen, men føyer hun seg etter hvert? Er det Stocholm-syndrom? Er hun taktisk?

Filmen har noen vellykkede vrier som gjør at den skiller seg ut fra vanlig gisselhorror, samtidig som den holder fanen høyt.

Det er noen scener her som gjorde at jeg måtte snu meg vekk. Det er gode tortureffekter. Ikke i retning gøyal gore, men i retning jævlig.

Sum

En bra film. Jeg var litt gåen etter visningen, så jeg fikk ikke notert så mye.

2 thoughts on “Honeymoon (2015, Mexico)

  1. Pingback: Pet (2016) | VideoWold med GladWold

  2. Pingback: Ramaskrik 2016 oppsummert | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

