Don’t Breathe

Don’t Breathe visste jeg ingenting om på forhånd. Jeg innrømmer at jeg ikke har fulgt så nøye med, den går jo på normal kino flere steder i landet nå. Det var ikke en av filmene jeg hadde bestemt meg for å se, den ble valgt ut mest fordi den gikk samtidig med en film jeg ikke hadde lyst til å se i denne omgang (31 av Rob Zombie. Jeg likte The Devil’s Rejects og House of a 1000 corpses, men ellers går det litt i for mange retninger på en gang. Gleder meg til Rob Z. treffer blink igjen, for da kan det bli bra).

Men tilbake til Don’t Breathe.
Bilderesultat for don't breathe movie pics

Jeg ble gjort oppmerksom på at i festivalprogrammet så står det at filmen er en sånn film man bør vite minst mulig om på forhånd. Nok en gang er mine forberedelser perfekte, selv når jeg ikke aner hva jeg driver med.

Opptakt

Vi er i Detroit – i forlatte fabrikkbygg og nedsarvede og forlatte boligområdene. Midt i områdene som ble verst rammet av alle nedleggelsene i bilindustrien. Det er folketomt og håpløst.

Hovedpersonene er tre unge voksne som bryter seg inn i de fortsatt fine husene som finnes. Han ene gutten her en far som har et sikkerhetsselskap, og ved å stjele info og tyvlåne nøkler derifra klarer de å bryte seg uten å utløse alarmer. Når de er ferdig, får de det til å se ut som et vanlig innbrudd, med ruteknusing og slikt, og holder seg under radaren.

Bilderesultat for don't breathe movie pics

Pappagutt har egentlig et ganske greit liv, så det er litt uklart hvorfor han driver med dette. For de andre to er det bare sorgen, og de har et desperat ønske om å komme vekk herfra. Spesielt jenta, white trailer trash – hennes alkoholiserte mor vet at hun tjener penger, og antar at det er fra prostitusjon. Det hadde vært greit å fått vite litt mer om karakterene.

Bilderesultat for don't breathe movie pics

Trioen skal rane huset til en krigsveteran som har fått erstatning etter en ulykke. Så han har penger til tross for at han bor i det mest mistrøstige strøket, der alle andre hus er tomme. Dette fungerer veldig bra som kulisse for en sånn film (etter hvert skjønner vi også hvorfor han ikke har brukt pengene på å flytte til et finere hus, men det tar jeg ikke her).

Merkelig nok går ranet galt, og det blir en kamp mellom de tre og krigsveteranen. Han er blind og råsterk, noe de klarer å lage mye spenning ut av.

Intenst og spennende, flott filming

Don’t Breathe er ikke er must innen sjangeren, men det er en bra film. Det er noen flotte kamerakjøringer her. Det meste av filmen foregår i et dunkelt mørke (uten grønnfilter, hurra), men man kan fortsatt se det meste som foregår. Det gjør det til en flott film å se på. Det tar ikke lang tid før de har klart å bygge opp en intens spenning, som de holder ut hele filmen. Det kommer også noen overraskelser, men de røper jeg ikke her. Men storyen knyttes pent sammen.

Bilderesultat for don't breathe movie pics

Som ofte er i slike filmer, så bruker de litt tid på å bli ferdig. Det var et par ganger jeg tenkte at nå har de en sånn passe jævlig slutt, men så fortsatte de. Filmen er 88 minutter, alt under 90 er godkjent, men perfekt lengde på denne filmen hadde vært 84-85 minutter.

Annet vrøvl

Kudos til oversetteren: That’s my bitch = Det er skreppa mi.

Det er en stund siden jeg har sett ordet «skreppa». Åssen henger’n tjommi, harru sett skreppa mi? Hu skyller mæ grunker. Erru bols?
Bilderesultat for don't breathe movie pics

Bare en liten ting: Når filmen til og med heter DON’TBREATH så må da folk en eller annen gang forstå at DU HAR IKKE TID TIL Å TA EN PUST I BAKKEN!!!!! Så det var spennende, ja. God underholdning, trass et par ting som trekker ned.

3 thoughts on “Don’t Breathe

  1. Pingback: The windmill massacre (2016) | VideoWold med GladWold

  2. Pingback: Pet (2016) | VideoWold med GladWold

  3. Pingback: Ramaskrik 2016 oppsummert | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

