Red Christmas

Jeg starter alltid julefeiringa i oktober, og nå er jeg i humør for dreping. Men Red Christmas var en liten skuffelse, den flotte tittelen til tross.

Starten er interessant, med abortdemonstrasjoner og attentat mot en abortklinikk. Vi aner at dette skal ha betydning.

Kjedelig krangling

20 år senere er vi i et gedigent hus i Australia, der en dysfunksjonell familie samles for å krangle julen inn. Det er det nærmeste jeg har kommet å se en hel episode av Hotel Cæsar eller noe sånt. Kranglingen er dritkjedelig. Samtidig går en fyr i svart kjortel og dreper en alkoholisert idiot som bor i et vedskjul i skogen.

Bilderesultat for red christmas movie pics

Fjompen med kjortelen heter Cletus, og han kommer inn til familien, og babbel babbel, han begynner å drepe.

Dumme folk

Det er noe humor i filmen, men for det meste er det kjedelig krangling. Menneskene i huset er veldig dumme, jeg aner ikke hvem som er hvem, og jeg driter i om de dør eller overlever. Noen av drapene er oppfinnsomme, men er filmatisk sett kjedelig utført. De gjør liten bruk ut av at huset er så stort. Vi får aldri noe inntrykk av hvor morderen er i forhold til folkene i huset. En av dem går til og med og gjemmer seg i en busk…? Skikkelig dårlig gjemming, hun synes kjempegodt.

Bilderesultat for red christmas movie pics

I og med at morderen ser så teit ut, Monty Python, hadde jeg forventet er morsommere film, men jeg tror dette er ment dønn alvorlig.

Bra tematikk

De tar opp noen rimelig heavy tema knyttet til kristendom og selektiv abort, og jeg gir dem honnør for det. Det er bare synd at filmen er så kjedelig og langdryg.

De skal også få ros for at har med en karakter med downs syndrom som fremstår som et ordentlig menneske. Mange skrekkfilmer har med karakterer med en eller annen diagnose eller mental funksjonshemming eller noe sånt, som regel en meget karikert variant. Disse er som regel enten dumsnille og ubrukelige, eller rablende gale. Her er han et selvstendig tenkende og sammensatt menneske. Og det henger sammen med filmens tema. Dette synes jeg er sprekt gjort av dem, så det er litt leit at filmen er så dårlig.

One thought on “Red Christmas

  1. Pingback: Ramaskrik 2016 oppsummert | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

