Howl (2015)

Jeg var en av ikke så veldig mange som fikk billett til å se Howl i en togvogn på Oppdal stasjon under Ramaskrik. Jeg hadde skrevet ut billett fra internett, men der var visst noe greier om at man også måtte hente ut billett i resepsjonen. Uavhentede billetter ville gå til noen andre. Dette hadde ikke jeg fått med meg, men det løste festivalen ved å sende meg en melding, og så holdt de av billetten for meg. Det var realt gjort av dem, når det tross alt var jeg som hadde vært klønete.

Bilderesultat for howl movie pics

Å se film i en togvogn er så klart ikke like behagelig som i en deilig kinosal. Men det bidro så absolutt til filmopplevelsen. En artig greie. Spesielt når de var innestengt i en togvogn i store deler av filmen.

Opptakt

Til filmen: Vår mann er en hverdagstaper, en togkonduktør som blir forbigått ved forfremmelser, og som blir satt til teite ekstraskift fordi den dumme sjefen er en kødd. I billettkontrollen hans gjennom togsettet får vi også et studium i hvor uhøflige og nedlatende passasjerene kan være mot ham (dette gjelder ikke meg, jeg er alltid grei med konduktørene, spesielt de på Trønderbanen, de er prima vare).

Bilderesultat for howl movie pics

Vi reiser med en slitt og skitten togvogn, som får en stans en eller annen plass ute i hutiheita. Alle er sure pga forsinkelsen, hvilket man jo gjerne blir, men blir etter hvert klar over at noe skummelt befinner seg utenfor. Opptakten har vært bra, jeg like at de tar tak i den hverdagslige gørra.

Varulven

Filmen handler lite om selve varulvmyten. Det kunne vært et hvilket som helst beist. Det er mer enn katastrofefilm i miniformat, der de få passasjerene på toget må prøve å la være å krangle med hverandre og heller samarbeide med folk de ikke liker.

Om bord i toget har vi de gamle, de gretne, de selvopptatte, de karrierebevisste, de proklamerte taperne, og rasshølene. Jeg synes de lykkes bra med å bygge ut noen av karakterene. Jeg får faktisk litt sympati med flere av dem, og da lever jeg meg inn i filmen. Jeg satt og vugget på setet.

Bilderesultat for howl movie pics

Hovedpersonen har riktignok sjarm som en vaskeklut, men han fungerer.

Filmen lykkes også med tempovariasjonene. Det er noen heseblesende og intense scener, og noen scener med mer sakte uhygge, og andre scener for ting er helt rolig.

Iblant er folk i toget litt teite, men ikke teitere enn det er sannsynlig at noen folk er på ordentlig. Filmen fungerer i sum veldig bra.

Bilderesultat for howl movie pics

Man kan så klart begynne å undre seg over at når et tog stopper midt på linja et eller annet sted, og all kommunikasjon er brutt av – vil ikke en eller annen før eller siden begynne å legge merke til at akkurat det toget ikke har ankommet noen av stasjonene det skal til? De var der jo hele natta. Det kan man lure på. Eller man kan la være.

One thought on “Howl (2015)

  1. Pingback: Ramaskrik 2016 oppsummert | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

