Harry Potter and the useless anecdotes

Det kommer en tid da man bare må se alle Harry Potter-filmene, ikke sant? For meg har den tiden kommet nå. Jeg har bare sett noen av filmene før, husker ikke helt hvilke. De går jo på en eller annen kanal til nær sagt enhver tid, så på en måte blir franchisen spammet litt ihjel av TV-kanalene. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg har alltid likt opplegget.

Magi, trollmenn, og barn som må lære seg hvilke voksne det går an å stole på, hvilke som ikke vil deg vel, hvilke voksne som er gode, men som ikke har makt eller mot til å gjøre det riktige. Jeg har alltid tenkt at det er noe Roald Dahl-aktig over dette aspektet. Han er favorittforfatteren min, vil ikke forundre meg om Rowling er noe inspirert av ham (og en mengde andre, så klart).

Harry Potter og de vises sten

Jeg starter en kveld med Harry Potter og de vises sten. Jeg later som om jeg er halvt tysk, og uttaler de «de fises sten». Kjempegøy.

Balls to Monty!

Bilderesultat for withnail and I monty pics

Uncle Monty i Withnail and I.

De som er for voksne eller for hippe til å se dette, går glipp av Richard Griffiths. Potterfilmene var noe av det siste han rakk å gjøre (noen få roller etter siste Potter-fil). Her er han feit og slem, og brenner brevene som uglene kommer med til Harry.

Harry bor hos sin onkel og tante, som er klassisk slemme steforeldre. Sønnen deres er også dum og slem, men bøllegutten får sin straff. Sånn går der når man er slem mot dyr.

Harry har det dritt i livet, og skolen er en oase for ham. Her får han seg venner, og hans evner blir verdsatt. Det er også utfordringer her, som å forholde seg til elever som helt sikkert har tenkt å være slemme, men alt i alt er filmen et utdanningspolitisk festskrift.

Slutten er litt juks. Greit at Harry er teacher’s pet og the chosen one, men å utrope en vinner for så å endre hele rekkefølgen etterpå er litt feigt. Nja nja.

Bilderesultat for harry potter pics the sorcerer's stone pics

Those were the days

I førstefilmen er ungene temmelig ferske som skuespillere, og et merkes. Overtydelig spill over hele linja. De blir flinkere med åra, da. Effektene blir også bedre utover i serien. Men en fin start på filmserien, må jeg si.

Harry Potter og mysteriekammeret.

I starten av film nr 2 er Harry tilbake til sin feite slemme onkel, presist spilt av onkel Monty. Det er ferie fra skolen, og livet er for kjipt. Putin har en birolle som husnisse.

Hermine er dritgod til å reparere briller. Jeg hadde digga å ha en sånn venn.

Det dukker opp ei som heter Stønne-Stine. f9z. Er hun med i Garbage Pail Kids? Jeg hadde bare tyggisklistremerkene, eller mulig det het Garbage Gang, men det var mye det samme. Det er laget en film som heter Garbage Pail Kids som skal være sagnomsust dårlig.

Du kan finne filmen Garbage Pail Kids på youtube. Eller du kan la være.

Mysteriekammeret er litt kjedeligere enn førstefilmen. Det er mye prat her, lite karakterutvikling, og en litt kjedelig historie. Den er greit laget, særlig Rumpeldunk-scenene er mye bedre enn i førstefilmen, men ellers er effekter og kulisser litt små.

Harry Potter har blitt mer veslevoksen, det har Rupert også, helt til han plutselig blir en pistrende pyse. Kenneth Branagh er en fest, perfekt som den innbilske jålebukken.

Bilderesultat for harry potter and the mystery chamber pics kenneth branagh

Jeg kludrer forresten litt med navnene. Jeg har ikke lest bøkene, og det er litt forvirrende når de oversetter navnene. Oversettelsene i seg selv er gode og festlige, men når de sier Mr. Throat-Wobbler Mangrove og det er tekstet med Mr. Luksusyacht, så klarer jeg ikke alltid å holde rede på alle navnene. Så jeg kaller dem det jeg kaller dem.

Fangen fra Azkaban

Fangen fra Azkaban i kveld. Azkaban høres ut som sønnen til Abbath.

Bilderesultat for abbath meme
Potter er tilbake hos den ufyselige onkelen og tanta si, og må øve på trylleformularer under dyna. I starten ser Azkaban mye bedre ut enn mysteriekammeret. Fargene er finere og skuespillerne er fjongere, bedre tempo. Det er en annen regissør enn i de to første filmene.

Azkaban er en litt skumlere film enn de to forrige. Her er det hint av gotisk-aktig horror. Gjengen har jo blitt eldre, og kjernepublikummet også, så de tåler sikkert litt mer.

Gud bedre, David Thewlis er med. Jeg har hatt et frykt/hat/elsk/medynk-forhold til ham siden jeg så Naked. Steike pepperkake, den filmen er deprimerende. Jeg så ham og i en god miniserie, krim, den var stilig laget. Fra 90-tallet en gang. Prime Suspect! Og jeg fant nettopp ut at han er med i The Big Lebowski….Som Knox Harrington, han rare kunstneren som er venn med Maude Lebowski.

Bilderesultat for david thewlis pics lebowski

David Thewlis og Julianne Moore i The Big Lebowski.

 

Vinterscenene i Azkaban er skikkelig fine. Dette er stilig.

Azkaban-filmen var bra, den beste så langt. Den er flott laget, gode effekter, noen tødler mer i retning gotikk/horror. Filmen ser flott ut. Bedre regi her, og bedre tempo. Og regissøren er flinkere til å utnytte at det er klasseskuespillere i alle ledd. Alan Rickman får gjøre mer.

Bilderesultat for harry potter azkaban pics winter

Barnetrioen kommer seg. Harry er mer sinna, dvs, han puster i hvert fall kjempemasse. Hermine er endret litt, hun er ikke like smart som før, men til gjengjeld mer oppfarende og aggressiv. Hun tar mer initiativ, men det blir også litt anstrengt. Rupert er helt ute på sidelinja, vi ser ham så vidt, han blir mer en komediekarakter. Akkurat det var ikke så bra med filmen.

Ildbegeret

Avslutter kvelden, med ildbegeret. Jeg tror jeg har sett den før. Jeg var sensor på ex fac på Institutt for kunst og medievitenskap, og jeg tror det var denne Harry Potter-filmen studentene hadde fått i oppgave i å bruke som utgangspunkt for analyse.

Ildbegeret var ok, godt laget på alle måter. Storyen er bare sånn passe interessant her. Det viktigste som skjer er at han kisen med de nesebora som umulig kan være særlig kjekke når han er forkjølet, kommer og sier bø. Det blir bedre utbygd at de er en gjeng fjortiser på kostskole, og at Harry og Rupert er like uttafor og keitete her som de ville vært ellers i verden.

Bilderesultat for harry potter and the goblet of fire pics

Ellers har jeg i løpet av filmserien tenkte litt på hvor blodlystige lærerne på Galtvort er. De konkurransene de sender elevene ut i er jo rene gladiatorkampene, med masse publikum som jubler mens de slåss for livet mot drager og undersjøiske monstre. En av konkurransene går ut på at de skal redde noen medelever før de drukner. Litt av moroa går ut på å se hvem de velger å redde. Dette er verre enn SFO i Trondheim.

Føniksordenen

Denne ble sett tidlig en forkjølet morgen. Jeg får som regel ikke sovet så lenge når jeg er forkjølet. Dessuten er det digg å kreke seg over i sofaen og se en film sammen med litt kaffe og etter hvert frokost.

I Føniksordenen er det en tydeligere blanding av gammel og moderne tid, og Potter er den som behersker begge. De tar t-bane for eksempel.

Samtidig er den romantiske gotikkschwungen bedre utbygd, spesielt i interiøret. Møblement er mørkt og tungt og fjongt. Og de har en hemmelig orden.

Bilderesultat for harry potter azkaban and the phoenix imelda staunton

Vera Drake er med (I put the kettle on). Imelda Staunton er nok en brilliant skuespiller på plakaten, og hun får virkelig skinne her som den ufyselig smilende og kontrollerende byråkraten Dolorosa Uffert/ Umbridge. Er hun ond, eller tror hun oppriktig på at det hun gjør tjener et større formål som vil være til alles beste i det lange løp?

I Føniksordenen bygger de ut et tema som jeg liker godt med Harry Potter, og som minner meg så mye om Roald Dahl: De voksne er ikke entydige skapninger, men barna må selv mellom de voksnes styrker og svakheter, deres gode intensjoner og deres feilslåtte intensjoner.

Bilderesultat for harry potter and the phoenix order gothic

Harry Potter er ikke lenger en keitete fjortis, men en ung mann, som nok ble voksen litt raskere enn han hadde tenkt seg. Det er scener her der han fremstår som selvsikker og sprudlende, som når han får undervise de andre elevene i praktisk magi, noe han virkelig brenner for. Og det er scener der han er redd og usikker, som når han tvinges inn i voksenverdens faenskap.

Halvblodsprinsen

Halvblodsprinsen starter med at selve den moderne verden er truet av slemminger. I de andre filmene har kampene stort sett foregått isolert i magiverdenen, med noen unntak, med her er selve London truet.

Halvblodsprinsen virket som et hvileskjær, synes ikke det som skjedde der var så enormt at de krevde en hel film.

Dødstalismanene 1 og 2

Da var Potter-serien sett ferdig, og det var da greit. Jeg sovnet litt innimellom, Men serien avsluttet meget bra med dødstalismanene og de store temaene om lojalitet, offer og mot.

Det er en ujevn serie. Førstefilmen har litt sjarm, men er ikke så godt laget, andrefilmen er direkte kjedelig, men så tar det seg opp.

Bilderesultat for harry potter and the deathly hallows part 2

Det var moro å se hvordan karakterene modnet. Og skuespillerne. I de første filmene var ikke barneskuespillerne så mye å skryte av, men de vokste til og ble langt dyktigere utover serien. Også filmskaperne ble flinkere til å bruke dem. Rupert holdt på å bli redusert til en komikarakter ute i serie et sted, en fikk etter hvert lov til å bli en ordentlig person han også. Hermine var fra starten av den smarteste av dem, og de strevde litt i film nr 3, tror jeg det var. Når de skulle gjøre henne modigere og mer handlekraftig, og endte opp med litt sånn standard tøff-i-trynet-jente, som det ofte blir når de skal vise at ei jente er tøff, men ikke vet hvordan de skal gjøre det, så de velger å brøle det høyt. I prosessen ble hun også dummere. Utover i serien klarte de, med hjelp av en mer moden skuespiller, å gjøre Hermine til en mer komplett person. Kudos til filmskaperne som etter hvert skjønte at intelligens og handlekraft ikke er motsetninger.

Snape lurte forøvrig voldsomt på hvorfor Bellatrix LeStrange og Peter Pettigrew partycrasha «Sweeney Todd»

Konklusjonen er at jeg vil også ha en hvit hall å rusle rundt i når jeg dør.

Nå vurderer jeg så se Hunger Games-serien. Har bare sett førstefilmen. Den var bra. Battle Royal for fjortiser. Fjortiser trenger også dystopier.

Bilderesultat for harry potter and the phoenix order gothic

Harry Potter and the Demon Barber of Fleet Street.

Leave a Reply

