Min paprika

Jeg har fri, jeg våknet drittidlig, så da blir det kaffe og film. Allerede under fortekstene av Mitt Afrika (Out of Africa) måtte jeg google, og lærte at Karen Blixen skrev under pseudonymet Isak Dinesen. Dette blir en lærerik film.

Story Short: Danske Karen Dinesen ville gifte seg med en fyr for å bli baronesse, men det viste seg at det var bare noe han sa for å få henne til sengs. Isteden foreslår hun for svenske Bror Blixen at de kan gifte seg. Han er baron, men har ikke penger, hun har penger, og vil være baronesse. En perfekt match. I tillegg har han en farm i Kenya, som ikke er i Danmark, og hun vil veldig gjerne vekk fra Danmark. Så da flytter de til Kenya. Her blir det bryllup, med en gjeng engelske kolonifolk som er akkurat som i Monty Python-sketsjene. Et gjennomgangstema så langt er at både de engelske koloniherrene og de kenyanske arbeiderne er like kjipe som danskene med tanke på hva de synes det passer seg at en kvinne kan og vet og gjør og sånt.

Jeg fryktet at filmen skulle være langdryg, men i hvert fall i starten er det effektivt fortalt. det er flotte bilder, og regissør Sydney Pollack er kanskje ikke den mest spennende regissøren jeg vet om, men han er stødig som fjell.

Meryl Streep er strålende.

Robert Redford er en slags jaktfyr med kjennskap til poesi, som hun blir forelsket i. Burde det vært en annen skuespiller? Robert Redford blir litt Crocodile Dundee med alt kjekkaseriet sitt. Mulig det er en korrekt gjengivelse? Det var en annen tid i et annet sted, og hele de kolonigreiene virker underlig, “jeg har funnet nytt land, nå er det vårt, synd for dere som allerede bor her”.

Leave a Reply

