The Hunger. Og David Bowie.

Det har vært mye om David Bowie etter at han døde. Jeg oppdaget at jeg har The Hunger liggende i bunken med usette filmer. En ren tilfeldighet at jeg har den i det hele tatt, har knapt hørt om den. Men egyptiske vampyrer fra 1983 høres da bra ut? Cathrine Deneuve og Susan Sarandon er med i tillegg til David Bowie, så det borger bra.

Tony Scott er en litt for glætt regissør etter min smak, men filmene hans pleier å ha bra tempo, og han har da laget en del severdige greier. Hvis jeg leser IMBD riktig, så var dette den første ordentlige spillefilmen han regisserte, hadde bare regissert noen kortfilmer og noe tv-greier før. Dette kan bli interessant.

Og dommer er: Hurra hurra. Den filmen var bra. Hurra (parafrasert fra en drikkevise)

Dette er ikke det neonfargede åttitallet, men det 80-tallet som lå i et konstant halvmørke, denne gangen i duse rødtoner, og der elementer fra temmelig outrerte artsy-fartsy-greier blir hentet opp og får fungere i en mainstream-setting.

David Bowie er stilig. Han og resten av skuespillerne gjør en god jobb, men det er ikke en skuespillerdrevet film. Å la skuespillerne utfolde seg har aldri vært Tony Scotts sterke side. De er props.

Han er sterkere på å lage flotte utsnitt, flotte farger, lyssettingen er prima, han bruker alle symbolene han kan. Filmen er knallfin å se på, og lydsporet er fantastisk. Jeg nøt den.

Tony Scott viser sin fremste evne: Å hente elementer fra folk som er mer kreative og originale enn ham selv, og få det til å funke i en filmstudiovennlig setting. Og det er på et vis en kompliment. Jeg skjønner godt at han fikk noen gode tilbud etter denne filmen. Han kan bli litt vel skoleflink; han følger alle reglene, og mangler f. eks. David Lynch sin evne til å følge de samme reglene og samtidig bryte dem når han får lyst.

Leave a Reply

