Dokumentarfilmfestival

Sånn passe i utakt med tiden mimrer jeg tilbake til dokumentarfilmfestivalen i Trondheim, og dette er skikkeligelendig mimring fordi jeg ikke fikk med meg så mye fordi jeg var opptatt med andre ting.

Jeg fikk sett The Punk Singer, som Feminalen viste i samarbeid med dokumentarfilmfestivalen. En bra film om Kathleen Hanna, som jeg ikke ante hvem var, og riot grrl, som jeg har noe kjennskap til.

Jeg hadde lyst til å se The Act of Killing, etter at The Look of Silence gjorde enormt inntrykk under Kosmorama, men damelaget jeg er trener for hadde kamp da, og ladies first, ikke sant? Derfor ble det en slags dokumentarfilmfestival hjemme i stedet. Jeg så filmer som jeg hadde tatt opp på den opptaksdingsen under TV-en, i litt tilfeldig rekkefølge.

Programmet ble som følger:

Bully. Om barn som mobbes og skolen som ikke gjør noe med det.

The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz (Kampen for et demokratik internet): Om betydningen av fri informasjonsflyt,og en som jobbet hardt for dette.

Cinema Verite: An American Family. Om verdens første realityserie.

Extreme Brat Camp (Leirskole for bråkebøtter): Barn sendes på militæraktige leire for å lære disiplin. Ungene er ikke kriminelle, foreldrene er bare lei av hvordan de oppfører seg.

Min bror islamisten. En engelskmann prøver å forstå hvorfor broren hans har konvertert til en radikal form for islamisme.

Tilbake til Homs. Om borgerkrigen i Syria, og de som forsøker å leve i Homs.

Trøstespor

Det ble litt deprimerende på slutten, med terror og krig og slikt, så jeg går tilbake til den første filmen, The Punk SInger, og en låt av bandet Bikini Kill. Musikk hjelper alltid.

Bikini kill – Rebel Girl

 

 

Leave a Reply

