PMS Halloween

Det er alltid noen som begynner å krangle om hvordan man skal feire Halloween, og hvorvidt man burde feire dette tøvet i det hele tatt. Jeg har aldri skjønt de kranglene. Det er jo bare å se noen skrekkfilmer, og så er man ferdig med det. Og det er jo mye det jeg hadde kommet til å gjøre uansett, så hva er forskjellen?

Siden jeg starter julefeiringa tidlig måtte også Halloween dyttes litt fram i tid, så den feiret jeg forige helg. Jeg har ikke noe personlig forhold til halloween, så samma det. Jeg skal lese 168 studentoppgaver, det er angst nok.

Det er ikke alltid lett å velge ut film, så jeg tok bilde av de usette filmene jeg hadde på fysisk format, og lot medlemmene i Skrekkruttskolen bestemme.

Etter litt skitpreik om hvilke filmer som bør brennes og hvilke som aldri burde eksistert, endte jeg opp med denne listen:

Shutter Island:
May:
The Faculty:
The Children:
Midnight Meat Train:
Jeepers Creepers:
The last house on the left:
The descent 2:
Buried:
Chucky:
The Breed:
Open Water:
The Hunger:
The last exorcism:
The wolfman:

Jeg la filmene i bunke etter antall stemmer, så det er bare glo ivei. Der filmene fikk samme antall stemmer, blir rekkefølgen litt tilfeldig etter humøret. Jeg skal nok se de som ikke fikk noen stemmer også, jeg er jo sosialdemokrat, men Nightmare-remaken blir nok på crap day. Men først må jeg spille en volleyballkamp.

May

Etter en overbevisende 3-0 seier lokalderbyet på Dragvoll gikk jeg hjem for å se May. Ette bare noen få minutter hatet jeg allerede mora. Og alle de andre ungene.

Hovedpersonen May jobber på en dyreklinikk. En av kundene er misfornøyd:

– When I left for vacation, my dog had four legs.

May er et underlig skue. På sett og vise en grå mus, bortsett fra at hun er sprøyte gal. Hun flørter med en fyr, og forteller en artig anekdote om livet på en dyreklinikk…og der lærte vi vel litt om å ikke utfordre folk som jobber på et sted hvor de kutter opp levende kropper om å fortelle noe guffent..

Filmingen er helt nydelig. Skuespillet er delikat awkward. Dette er folka som aldri ble elevrådsrepresentanter.

Whatcha reading about?

Amputation

For work?

For fun.

The Faculty er nummer to.

Fortekstene og de første minuttene minner meg om Nuke ‘em High. En high school hvor alle enten er superstreite eller over the top utfrika, og det er slåssing overalt. Dette ser ut som god thrash.

Frodo får mistanke om at noe spooky foregår på skolen. Lærerne drikker ikke kaffe. Sier jo seg selv at det er noe som ikke stemmer! Frodo er for øvrig klønete til å løpe. Han snubler i hver eneste sving.

The Faculty var en fin-fin øvelse i Body Snatchers-landskapet, godt laget, med gode skuespillere over hele linja og regi og sånt. Robert Rodriguez kan greia si. Artig at han gjør skolen de går på så over the top kaotisk og ufyselig. Spenningsekvensene er …vel, spennende, om noe oppskriftsmessig, godt driv i filmen. Og noen gøyale b-film-aktige monstereffekter, knegg knegg. Piper Laurie er med i en liten rolle og greier, hun kjente jeg ikke igjen.

Jeg satt en stund og irriterte meg over mangelen på nudity, men så plutselig kom det en naken dame. Først ikkeno frontal, men så: very frontal Such nudity.

Jeg lærte noen nye ord også. “Gnage pels”, den hadde jeg ikke hørt før (om å være lesbisk). På filmen sa de “muff diving”, har ikke hørt den før heller. Synes det var en god oversettelse. Renneløkka lurer på om jeg har hørt om carpet muncher, men det får meg bare til å tenke på brødsmuler.

Siste film som jeg husker var The Children.

Mange vil sikkert synes at det er litt tidlig med julefilmer, men jeg har feiret jul i flere uker allerede, Jeg har julemarsipan og juleøl (lagret fra i fjor), så jeg er klar. Starten er veldig sånn Alene Hjemme-aktig, med en diger familie i et digert hus med masse amerikanske julelys. Bare at musikken er litt mer eerie. Dette lover bra.

I’m so sorry i could fart. Der har vi den familietrøtte tenåringen! Vidunderlig replikk.

Bra oppbygging, der helt dagligdagse greier blir litt spooky. Jeg får litt Omen-vibber av dette. Fy faen, barn kan være nifse.

Dette er en heavy historie om barnetyranner. Manna for oss som er glaad for at vi ikke har disse skapningene rundt oss hele tiden.

Kan forstå at en del ikke liker The Children, for her er det jævla mye gufne ting som skjer uten så mye forklaring.

Filmer har kule utsnitt, flott lyd, fin vinterskog, bra gore-effekter, og  barn som bruker all sin uskyld til å lage helvete på jord

Takk til Robert, Miriam, Renneløkka og andre skrekkrutter.

Leave a Reply

