HJEMMESKRIK dag 2 og 3, inkludert Barneskrik

HJEMMESKRIK kjører videre, i dag med BARNESKRIK. Det er viktig at slike festivaler har noe for de små også.

Les om dag 1 her.

BRØDRENE LØVEHJERTE fra 1977 er en klassiker i nordisk barnefilm.  Muttern leste boka for meg da jeg var liten, og den var så spennende. Jeg levde meg nn i den, med meg som Kavring og storebroren min som Jonatan. Jeg så også filmen, den gikk som TV-serie på NRK. Sverige har lang tradisjon for ypperlig TV- og filmproduksjon for barn og ungdom, så Astrid Lindgren var en prima forfatter. Hvis gjenferdet hennes kommer på besøk til meg, skal hun få sitte i godstolen.

Filmen begynner rimelig heavy. Kavring er 9 år, og venter på døden.

«Det er jo hemskt, bare ligge i jorden og være død».

Jonatan trøster ham med at da kommer han til Nangijala, og der kommer han til å være frisk og sterk. Tidlig i filmen, no spoiler, dør Jonatan i stedet. Nå gleder Kavring seg til å dø også. Det er nesten litt dødsforherligende over det. Vi får til og med se dødsøyeblikket. Dette var før vi trengte mental skuddsikkerhjelm for å se på TV. De havner i det fantastiske riket Nangijala, hvor alt er bra. De er friske, de svømmer og fisker og har kaniner.

Det er selvfølgelig ikke bare fryd og gammen i Nangijala heller. I Kirsebærdalen er livet godt, men i nabodalen holder den onde Tengil en hard hånd over befolkningen. Brødrene Løvehjerte blir med i kampen for friheten, og Kavring mp vise hva mot betyr.

Brødrene Løvehjerte er en knallfilm. Historien er bra, kulisser og kostymer er nydelige, en flott film å leve seg inn i. Sånn passe skummelt, kanskje litt for skummelt for de aller minste. Selve drageeffektene er litt preget av at filmen er fra 1977, men det ødelegger ikke spenningen.

The Wave

Nå blir det pedagogisk skrik med The Wave. Vi så en tv-versjon av denne historien da vi gikk på ungdomsskolen og lærerne ikke visste andre måter for å forklare at vi ikke måtte bli nazister. Jeg har ikke blitt nazist, så sånn sett kan man si at det funker. Filmen er vel basert på et av disse sosialpsykologiske eksperimentene fra 60-tallet som kunne demonstrere at også du kan bli en sadistisk, totalitær drittsekk.

The-Wave-03-1

The Wave var en helt grei filmatisering av et undervisningsopplegg. Det tekniske er godt gjennomført, og de demonstrerer greit hva et autokrati er. Jeg blir alltid litt anspent når en film skal være så tydelig pedagogisk, og et par ganger faller de for fristelsen til å gjøre det overtydelig. Men ikke det verste jeg har sett. Og hva vet jeg, kanskje det er lærerikt for noen, slik som «En tørr hvit årstid lærte» meg om apartheid i min ungdom.

Nå blir det Bait, den siste filmen i bikini-and-biting.

Jeg er litt spent på denne. Plotet skal være at et kjøpesenter blir oversvømt, og så svømmer det masse haier rundt i vannet. Jeg lurer på hvordan de har tenkt å få til det. Vi har vært gjennom den obligatoriske startscenen, der badende ungdom blir spist. Nå sitter en banditt og overspiller så det ljomer. Jeg liker det når skuespillerne overspiller samtidig som de åpenbart tror at dette er knallbra. Hun uregjerlige tenåringsdatteren tar også i så det synger. Dette lover bra.

Aha, en tsumani. Den var faktisk ikke så ille laget. Noen steder er CGI-en tydelig (mange steder), men også blandet med noen fine «ekte» scener, eller hva man skal kalle det. Ikke så verst for en sånn film. Undervannsbildene fra det oversvømte kjøpesentret er heller ikke så dumme.

Det oversvømte kjøpesenteret var ikke så dum ide. Her er de ikke avhengig av CGI for å få det til å funke. Antydning til humor også, når haien svømmer rundt med er barnedukke på finnen.

He he, dårlig hai-CGI comin’ up.

Bait var ikke så verst. Fort sett, fort glemt. De innestengte rommene gjorde at de ikke var så avhengige av CGI-en, for den var dårlig når den kom. Dessverre ingen bikinier. De prøvde å lage en ordentlig spenningsfilm av dette. Og da blir det litt sånn…øhm, hvis jeg skal se en skikkelig spennende film, så velger jo annet enn en hai som svømmer rundt i et kjøpesenter, for spenningssekvensene var ganske oppskriftsmessige.

Phone Booth

Da rigger jeg opp til HJEMMESKRIK-festivalens andre venement: Utendørsvisning . Jeg var litt usikker på hvilken film om passet til dette, og har litt begrenset utvalg. Så det ble Phone Booth, soden jeg skal sitte på verandaen så passet det bra med en film som foregår på en begrenset område. Senere skal jeg gjemme med under bordet og se Panic Room.

Phone booth er effektivt bygd opp, og spennende. Politiet er litt dumme, de har ennå ikke lurt på hvordan det et mulig å skyte en mann i ryggen forfra. Bortsett fra det er filmen ganske bra.

Forest Whittaker er bra da, som alltid.

Phone Booth var bra. Det moralske plotet var ganske enkelt, men det funket. Storytellingen var effektiv, smuk klipping og musikk. Likte den.

Det var gøy å se skrekkfilm på pc på verandaen med øl og kyllingvinger, tror jeg tar en til, rekker det før jeg skal ivei og se volleyballkamp.

HJEMMESKRIKs andre verandafilm blir Severance. Aldri hørt om den, men nå står noen jenter nede i et hull og kler av seg.

Litt tilfeldig valgt, måtte være noe jeg hadde på DVD og som varte maks 90 min. Det er noen briter som drar på firmatur til Tsjekkia, og så blir de vel drept, antar jeg. Tsjekkia er et billig land å spill inn film i, så det gir mening.

De er i skogen, det er småvittig. Denne filmen passer bra på verandaen.

På neste date:

-så Thomas, er du et friluftsmenneske?

– ja, jeg liker å sitte på verandaen og se skrekkfilm.

Så blir det Panic Room, festivalens siste spesialvisning. Under bordet.

Forest Whittaker er med her og. Kult. Jeg liker forest. Good morning Vietnam, Smoke, Ghost Dog er noen favoritter der han er med. Og Bird. Jodie Foster har jeg også alltid likt, selv om det er en stund jeg har sett henne. Taxi Driver og Bugsy Malone er dritbra, og Nattsvermeren og det der rettsdramagreia.

Btw hvor pk må man være på festival? Er det innafor å si milf? For Jodie n dat singlet mit da cle…filmen handler for øvrig om at du kødder faen ikke med mødre.

Du kan si mye om David Fincher, men han kan være tydelig når han vil. Og det vil han. Jeg lo litt av det iblant, men panic room er en bra film, meget severdig.

Dag 3

Etter en lang dag med MØRBANK i volleyballhallen er det endelig klart for horror igjen. I dag har jeg bare ork til guinness, kyllingvinger og The Walking Dead, er på episode 11 sesong 5. Håper å nå igjen sesong 6 som har begynt på Fox.

Kyllingvingene skyldes at da jeg var på butikken for å kjøpe ostepop, så hadde de finnbiff på tilbud. Det er kjempegodt, så jeg kjøpte masse av det. Da ble det fullt i fryseboksen, så jeg måtte ta ut kyllingvingene (de to mest plass) og steke dem. Det er mye logistikk som skal på plass når man arrangerer festival.Thw

2 thoughts on “HJEMMESKRIK dag 2 og 3, inkludert Barneskrik

  1. Pingback: Hjemmeskrik | VideoWold med GladWold

  2. Pingback: Halvt hai, helt dust | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

