Hjemmefilmfestival

Jeg har jobbet som en galleblære i det siste, men i går leverte jeg andreutkastet av doktorgraden til veileder. Nå har jeg 1-3 dager med ferie. Så i dag blir det hjemmefilmfestival. Jeg liker å stå tidlig opp på en hverdag for å se film.

Jeg lar alfabetet bestemme filmvalget. Jeg har en del filmer liggende på den dingsen som ligger under TV-en og tar opp program. Første film blir 3:10 to Yuma. Jeg skal også legge sammen klær. Det er ikke like gøy, men sånn er det å være voksen.

3:10 to Yuma var bra. Litt sånn moderneskitten western, der hovedpersonen bare vil drive den lille farmen sin og sitte og være bekymret sammen med kona og ungen. Men slemme folk er slemme, så banditten Wade gjør ting surt. Vår man gjør så klart hva som hest for å berge familien sin. Det er fin farge i filmen, og musikken funker cowboybra.

Her er det revolvermenn, sheriffer, banditter, ran av pengetransport, prærie, fjellpass, indianere, forsinkede tog, shoot out, og sånne buddygreier hvor to menn som er kjempeulike forstår at de kanskje ikke er så ulike likevel, justisen er arbitrær, og de får en slags respekt for hverandre selv om de er fiender fordi de har ryggrad. Den barske underdrivelsene til revolvermennene passer Russel Crowe bra; han er bedre når han får underspille enn når halve filmen skal handle om hvor macho han er. Christian Bale er sterk på utsida, og plaget på innsida.

Teksting på nynorsk er moro:

I hate possies – Eg misliker oppbod.

Søtt.

Dagens andre film er Alice doesn’t live her anymore (1974). Av Martin Scorsese. Jeg ante ikke at han hadde laget denne filmen, den forsvinner liksom litt i all ganstergreiene han har laget.

Innledningen er nydelig. Knallrøde maleri-aktige farger fra en liten farm, der ei jente går alene mens hun synger og drømmer. Drømmene tar raskt slutt, og hun er husmor med en sønn og en ektemann som bare bryr seg om når middagen er på bordet. Det skjer såpass tidlig i filmen at det er ikke spoiler å nevne at mannen hennes dør, og da endres livet hennes helt. De har ingen inntekt lenger, og nesten ingen penger, så noe må de finne på.  Hun begynner å synge igjen. Så de første 15 minuttene handler i hvert fall om at drømmene til går til hevete om du gifter deg med en egoistisk rasstapp.

Videre tematiserer filmen hvor sårbare man blir hvis man kun har ektefellens inntekt, og denne faller bort. Som husmor har hun heller ingen erfaring som arbeidsgivere verdsetter. Hun må selge eiendeler, flytte ut av huset, reise til et mindre sted, og gå desperate runder rundt på ulike klubber for å se om noen trenger en sangerinne, men de vil stort sett ha yngre babes.

I will always love you er med her.

Og Harvey Keitel. Og Krist Kristofferson som jeg alltid har likt siden NRK sendte Convoy da jeg var liten pjokk. Ellen Burstyn styrer filmen, hun fikk Oscar og Bafta for beste hovedrolle. Vel fortjent.

Denne likte jeg. God realisme, med godt driv i storyen og replikkene. Solid på alle måter.

Dagens tredje er Anatomy of surrender. Jeg har aldri hørt om den før. Tatt opp fra ViaSat Crime. Alle filmfestivaler bør ha noen filmer du aldri har hørt om. Den er tysk., med originaltittel «Spuren den Bösen – Liebe». Den presenteres som krim/grøsser. Så vi får se.

Dette er dritkjedelig. Standard krim av kjedeligste merke, tv-håndverk. Noen er drept, og alle er mutte og har dype hemmeligheter bla bla bla. Gidder ikke se ferdig.

Den tyske krimmen var så generisk og kjedelig at jeg måtte gå ut en tur og se på en grav med russiske og jugoslaviske straffanger fra krigen. De har satt opp et fint minnesmerke for dem. Rett i nabolaget mitt. Det er også et fint klatretre der, men det er litt høyt opp til den første grena, så jeg tok ikke sjansen på å anstrenge knærne for mye, de gjør litt vondt og jeg sal spille turnering i helga.

Så er det Tempted fra 2001. Jeg har aldri hørt om den, men i hovedrollen …BURTBurt er rik, forfengelig, sjalu og slem. Han er fortreffelig.

Jøss, de namedropper R. L. Burnside. Han får så vidt være med i filmen også, men vi får ikke høre musikken.

Denne var ikke så verst. Litt sånn midt-på-treet noir thriller, hvor alle vil pule og drepe hverandre. Ingen er uskyldige. Burde vært mer Burt.

Festivalen går videre med danske Bleeder fra 1999. Kim Bodnia er med. Han var fast inventar i norske filmer en stund, så da blir det nesten en norsk film. Jeg trodde først dette var en oppfølger til Pusher, men det er bare mye av de samme folka. Jeg likte Pusher. Etter å ha sett den gikk jeg og kompisene og sa «do fåkkr mai, Franke, do ær min vhen, men du fåkkr mai». Det var kjempegøy.

I starten: ei videosjappe, masse VHS-kassetter.. Han som jobber der, er en livstrøtt besserwisser som ser på voldsfilmer hele tide. Alle som jobbet i videosjapper er sånn.

Den minner for så vidt litt om Pusher. Det er ikke dop her da, men det er den skitne byen og litt ymse småshady karakterer som gjør at det minner litt.

Hm, vel vel. Skittenrealismen er grei nok. De bor i skrale leiligheter, har kjipe jobber og det er graffiti overalt. Og noe rasismegreier. Men det hele blir litt generisk. Disse vennene ser ut til å bare ha det kjedelig hele tiden. Hvorfor er de venner? De forteller aldri vitser sammen, de prater knapt sammen. De bare sitter i en bar og ser voldsfilmer. «Giid se så følelsesmessig avstumpede vi er», lizm. De er liksom voksne folk. Så går de på en destruktiv spiral og bla bla.

Festivalens siste film blir Carlito’s Way Al Pacino, Brian De Palma, ganstergreier. Sikkerstikk. Penelope Ann Miller er sånn passe drop dead gorgeus også.

Music supervisor: Jellybean Benitez. Det var et fint navn.

Og det er gøy med 70-talls New York-gangstere.

Hmm, dramatisk sluttsekvens på en jernbanestasjon i en DePalma-film…det funker,da

Egentlig en svært typisk gangsterhistorie, ikke mye nytt her. Men vellaget.

Leave a Reply

