Halloween Zombie

Jeg så Rob Zombie sin versjon av Halloween nylig. Den var ikke en prioritert film, men den var med i en diger bunke med bruktfilmer jeg kjøpte grisebillig.

Jeg var både skeptisk og spent. Spent fordi jeg liker House of 1000 Corpses og The Devil’s Rejects av samme regissør, selv om de har sine feil. De er stapp fulle av artige ideer som Zombie absolutt vil skal være med, og det henger ikke alltid helt sammen, men begge filmene er stor moro. Filmatisk og politisk ukorrekt moro.

Jeg var samtidig skeptisk fordi jeg hadde hørt mye dritt om filmen fra andre horrorfans, og fordi han pirker på en klassiker. Og kan Halloween kle den type trashy moroskrekk som Zombie liker?

Jeg likte starten på Halloween. Jeg kjenner igjen feelingen fra Corpses og Rejects, med jævlig sjuke, morsomme ting. Både hjemmet som pjokken Michael Myers vokser opp i, og galehuset han havner på, er nifst nydelig. Fuck realisme, dette er horrorshow!

Filmen taper seg fort.

Dr. Loomis har blitt en dritkjedelig karakter, geriatrisk spilt av trestokken Malcolm McDowell, som jeg fortsatt liker pga. Clockwork Orange, Cat People og If. Han er uansett er den eneste med litt stil i filmen her.  Resten av crewet overspiller Zombie-style, bortsett fra Danny Trejo som er Danny Trejo denne gangen også (forholdet mellom ansatt Trejo og innlagt Myers hadde anslag til å bli interessant, men de kastet bort den muligheten). Sid Haig er innom en tur, en helt ok minirolle.

Filmen er igjen preget av at Zombie har mange ideer som skal med, og så må han finne på noe som skal binde dette sammen. Og fungerer bare sånn måtelig, og det er særlig på historiefortellingen at filmen taper i sammenligning med andre skrekkfilmer. Historiefortellingen er rett og slett ikke særlig bra. Når det for eksempel plutselig har gått 15 år så får vi ikke noe inntrykk av forholdet mellom Myers og Loomis eller Trejo. Spesielt ettersom Myers ikke har sagt et ord på disse 15 årene.  Han skal ut og drepe, det skjønner vi, men ellers så what ever. Og Loomis må advare sheriffen, det må jo være med, selv om regissøren åpenbart kjeder seg under disse scenene, og de blir til kjedelige transportetapper i storyen.

Opp i dette virker det bare forstyrrende at drapene er så seksualiserte. Jeg har vanligvis ikke noe imot litt puppeflashing i en slasherfilm, men her… Jeg vet ikke hva Zombie mener med disse scenene, men mannfolka som blir drept i filmen, blir stort sett drept ganske kjapt og greit, men damene blir slept toppløse rundt og pint. Jeg vet ikke om det er ment som sexploitation eller som en kommentar til sexploitation, men det funker ikke som noen av delene.

Stilen til Zombie funker kanskje bedre til å lage hysterisk rock’n roll-horror der han kan klemme inn så mye musikk og trashy elementer som han bare vil. For akkurat det kan han jo. Så kunne han ikke bare ha gjort det uten å klistre på Halloween-navnet? Det er jo ikke sånn at Halloween har copyright på en galning som går rundt og dreper, men trallala penga, nuff said.

Herregud, jeg kom nettopp på at Zombie har laget en Halloween 2 også. God help us in the future!

Jeg er dog litt spent på hans neste prosjekt 31.

Leave a Reply

