Jurparken

Etter en uke med bare workworkwork er det gopdt å trøste seg med Jurassic Park, det er jo sesong for det nå, skal sikkert se Jurassic World på kino også.

Jeg har alltid elsket Jurassic Park, jeg gir blanke i at den fikk en del dårlige kritikker da den kom. Jeg storkoste meg med den på kino. Jeg kjøpte den på VHS og var så heldig å ha nevøer som digget dinosaurer, så vi så den om og om igjen. De var egentlig for små til å se den, men stort sett er ikke filmen så fæl. Vi spolte over drapet i starten, resten av filmen er egentlig ganske grei for unger.

Jeg digger at de i en så effektbasert film koster på seg å ha med skikkelig gode skuespillere. Sam Neill er prima som barneforaktende arkeolog. Scenen der han beskriver for en unge hvordan det er å bli flerret opp av en velociraptor og spist levende, er nydelig.

Den aldrende Lord Richard Attenborough er nydelig som den hyggelige gamle, og litt forfengelige, mannen.

Jeg henger meg i blant opp o detaljer som at det er litt corny at den bereiste arkeologen ikke vet hvordan setebeltene i helikopteret virker, men pytt. Nature finds a way. Og dessuten: Who killed Laura Dern – f9z

Death by snoo snoo

Jeg gapskratter bare jeg ser Newman! Han er og blir Newman! Artig vri at han er så eksaltert over pengene, ingen iskald kalkulasjon, bare hedonistisk griskhet. Og et tidlig clue om at Hammonds prat om “we spared no expense” ikke er helt sant. Han sparte inn på flere områder, særlig på sikkerheten.

Jeg har ikke nevnt Jeff Goldblum, men gjør det nå. Makalaus skuespiller. Igjen; liker at en effektfilm har med en fyr som går rundt og babler om filosofi.

Det er også gøy å se en gammel sci-fi der ungene utforsker den tipp topp moderne bilen og de utrbyter: «wow, en interaktiv cd-rom».

Jeg liker til og med ungene i filmen. De er smarte, og jeg synes skuespillerne gjør en god jobb.

Jeg hadde helt glemt at Samuel Jackson er med. Dette er året før Pulp Fiction, der han ble erklært übercool, men han har dreisen på å slenge en sigarett i kjeften på en måte som gjør at jeg får lyst på en røyk, selv om jeg ikke røyker.

Ellers handler filmen om an en gjeng dinosaurer truer med å spise alle de møter på. Topp film!

jurassic park female raptors

Jeg så også oppfølgeren, The Lost World. Den er relativt festlig. Jeg liker best scenen med hundehuset som henger ut av kjeften på dinosauren.

Jeg har sett Jurassic Park 3 en eller gang også, så vidt jeg husker, var den ikke noe særlig.

Leave a Reply

