Boot the Cube

Jeg tok meg en kveld med Cube-maraton og blå Chimay. Fine greier.

Cube har en av de beste in medias res -begynnelsene i skrekkfilm jeg vet om. Rett på. Vi vet like lite som personene som er midt i kuben.cube

Fnis

Noe er seff klassisk thriller/drama/kammerspill: Ulike personer havner sammen uten å vite hvordan det foregikk. De vet ikke vet om de kan stole på hverandre, men de er tvunget til å få til et slags samarbeid.

Boot it!

Så snålt som konseptet er; en gjeng våker opp et sted, de er fanget, de aner ikke hvem eller hva eller hvordan, men finner ut at de er i en slags kubisk labyrint, og de må finne veien ut. Opplegget funker som bare det.

I’d say we cross the bitch

Jeg liker forresten at filmen heter Cube, og ikke The Cube.

– It’s not a gift. It’s just a brain, sier mattenerdedama.

Bare litt dumt at mattenerdedama er så typisk hollywoodnerdedame (selv om filmen ikke er derfra). Det er så typisk med klistrete hår og brilla på snei, så er man nerd. Mine nerdefølelser er krenket. Anyway, jeg liker henne.

– You suck at math?

En viktig grunn til at filmen funker, er at karakterene ikke er dumme. De er i en ukjent og absurd situasjon, og de gjør noen feil, men de gjør så godt de kan ut i fra de ukjente forholdene. De er jo i en situasjon hvor de ikke vet om det lønner seg å være egoist eller å samarbeide. Dette minner meg litt om Battle Royale.

En diggbar film rent visuelt også, selv om de bare er i små rom hele tiden.  Og sånn passe misantropisk:

– What is out there?

– A boundless human stupidity

Så etter en liten pause for det nødvendige er det klart for Cube 2: Hypercube.

Cube 2 er litt teit i starten.Bare masse dører som går opp og igjen med schvuum-schdom-lyd, og mange hvite vegger og noen gråtoner, slikt det gjerne er i filmer som vil være noe. Mens Cube var skitten og misantropisk, et Hypercube sci-fi kritthvit, slik mindfuckfilmer liksom skal være (selv om det fargesprakende Beyond the Black Rainbow var langt mer mindfuck)

Det er så klart alltid noen som ser grundig nok ned i cleavagen til å oppdage Mike. Han bor der.

Hypercube engasjerte meg ikke i samme grad, men jeg bet meg merke i noen fine replikker:

– Do you know why you’re here?

– Oh dear, I was never any good at philosophy.

– Giver our current situation, that counts as irony.

Og en søt teksting:

What the hell = fy flate. (ja, det er fy flate jeg og kommer til å si når verden går til helvette)

Fy flate.

Cube 2 er litt mer lettvint tenkt sammen. Tid og rom bare skvetter sammen i ei smørje. Designmessig er den mye kjedeligere enn førstefilmen. Alle rommene er hvite med noen gråe bjelker her og der, så alt kunne like gjerne vært spilt inn på en teaterscene. Lit mindre CGI i monitor, please , men bare nesten, for iblant funker den som bare rundjuling. Den strekgrafikken som kommer inn mot slutten, f. eks, jeg ble hensattt til et Star Wars-arkadespill jeg spilte i ca 1990. Love it.

Hypercube er litt tregere, men får bygd opp til en fantastisk avslutning. De siste 10-15 minuttene er knallbra. Skal ikke spoile her, men jeg digga slutten. En film som har sine feil, men som er vel verdt å se ferdig.

Vi avslutter med Cube Zero. Det er den uten sukker ha ha ha ahhnnggh

Cube Zero begynner nydelig, med slike konsulenter på lavt nivå som sitter og kjeder seg i en bedriten kjeller av noe slag, med vann som drypper og slikt, sjakkspill og lutter kjedsomhet (jeg liker sjakk i skrekkfilm, det har en tendens til å funke, og det gjør det her også).

Fine, fuktige grønntoner og deilig strekgrafikk. Cube zero starter bra. Vi er litt tilbake i det fine kammerspillet fra førstefilmen, og det mørke, litt skitne designet, og en totalitær stats håndtering av uønskede elementer. Og en funksjonær av lavere grad som mener han har oppdaget en feil i systemet.

Mer b-film schwung over Cube Zero, som er en prequel. Den funker fint.

One thought on “Boot the Cube

  1. Pingback: Svanesang for Showtime | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

