Tru eller ei: En seriøs god film med Jean Claude Van Damme

Filmen JCVD passerte under radaren min leenge, fordi Jean Claude Van Damme har hovedrollen, og det er lizm litt…ææh. Men dette er bra saker.

Jean Claude Van Damme gjør en meget god jobb (tru eller ei) som en actionhelt som flytter hjem til småbyen sin i Belgia, hvor han fortsatt anses som en helt fordi han kom seg vekk fra dette hølet (som han nå har kommet tilbake til…).

Han er i rettskonflikt med ekskona om foreldreretten til dattera, lar se velvillig fotografere sammen med fans han møter på gata, og ser ofte veldig trøtt ut (ikke fullt så trøtt som Sylvester Stallone i Cop Land, men uansett meget overbevisende). Han vikles inn i noe ransgreier som jeg ikke skal røpe for mye av her, men en av ranerne ligner mye på han ene kisen i Dog Day Afternoon.

Det sier kanskje ikke så mye at Van Damme er en mye bedre skuespiller enn Steven Seagal og Chuck Norris. I denne filmen får han lov til å underspille, noe han gjør godt. Jeg nyter filmen.

Jeg liker at han halvveis spiller seg selv, eller sitt meta-selv, som en som iblant har lyst til å være en vanlig fyr, iblant blir straffet for sin historie med voldsfilmer, og iblant trygler om VIP-behandling siden han er actionstjerne.

Tak til G Jardar som tipset meg om JCVD. Ellers hadde jeg aldri funnet på å se den.

One thought on “Tru eller ei: En seriøs god film med Jean Claude Van Damme

  1. Pingback: Svanesang for Showtime | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

