Julius på steroider: Rise of the planet of the apes

Med et lite kutt i tåa og en stor dose av den tarvelige kunsten selvmedlidenhet innabords, begikk jeg Rise of the Planet of the Apes. Filmen har 2 «the» i tittelen, noe som plasserer den i rett i trashy b-filmlandskap, for det er der filmer om morderaper hører hjemme. Således er det duket for mye kjekk og stormannsgal moro.

Det er muligens noen SPOILERS her, jeg er ikke helt sikker, det kommer litt an på hvor godt du kjenner til slike filmer og med hvilke øyne du ser dem.

Fuck the system!

Vi er i en forskningslab, og vår kjekke, snille kjekkas driver med dyreforsøk som iblant fører til at dyrene blir så føkka at de må avlives. Likevel er han skikkelig snill og kjekk asså, og skal jo bare lage en medisin som vil berge både pappaen hans og resten av menneskeheten. Han klarer til og med å sjekke opp en dyrlege.

Jeg trodde dyrleger ikke likte folk som dreper dyr for å tjene penger, men han gjør det jo ikke for å tjene penger, han gjør det for være snill. At det er hans feil at menneskeheten utryddes, må vi jo tilgi.

Animal rights NOW!

Det er filmen thrashy b-filmkvaliteter som funker best. Den sentimentale og snille sjimpansen, kose kose DREP DREP, de ultradumme dummingene og de ultragriske griskingene som gjør at det er helt fortjent at verden går under. Maktspillet mellom apene er også gøyalt å se på, spesielt når de går sammen og lager ordentlig helvete. Noen vil kanskje hevde at aper ikke oppfører seg sånn, og at det ikke er riktig sånn moderne forskning foregår, men pytt schmytt.

Det er mulig at filmen er ment som en kommentar til ett eller annet, noe sånt som «se hvor slemme og griske menneskene er», men det tok jeg egentlig ikke notis av, annet at det ved et par anledninger smøg seg en liten stemme fra Gremlins 2 inn i hodet mitt: «We want to be civilized».

Dette var en film jeg ikke hadde de het store forventingene til, og jeg fikk den med gratis da jeg kjøpte en CD med julemusikk, men jeg ble positivt overrasket. Særlig Golden Gate-scenen var kule. CGI-en var bra.

Leave a Reply

