Krigsfilmer: Come and See og Ivans Barndom

Iblant får jeg en raptus der jeg bare ser én type filmer. I blant er det krigsfilmer. Så her er noen av de jeg så sist gang jeg fikk ens slik raptus (delt opp i to bloggposter).

Come and see

Come and See (Idri i smotri, 1985), en usedvanlig deprimerende og sterk film. Hovedpersonen er en alt for ung partisan som blir vitne til naziherjingene i Belarus (Hviterussland).  Nazistene går fra landsby til landsby og dreper og hoier til stor ompa og forlystelse. De feide gjennom over 600 landsbyer i Belarus på denne måten, og jeg har sjeldent vært så sint når jeg har sett film.

Det er lenge uklart hvor mye den unge hovedpersonen forstår av det han er vitne til. Traileren under starter med klipp fra tidlig i filmen, der gutten mister hørselen under et bombeangrep. Under flukten snur jenta seg og ser likhaugen bak huset. Gutten snur seg ikke, han ser ikke likene og tror fortsatt at hans mor og to småsøstre er i live.  Han skal imidlertid bli opplyst, og ansiktet hans eldes dramatisk i løpet av filmen.

Filmen er flott filmet, det tekniske holder høyt nivå.  Lydbildet preges av den skadede hørselen til hovedpersonen, så alt blir litt fjernt. Det er ingen heltegreier her, ingen trøst, bare dævelskap. Blant de beste krigsfilmene jeg har sett.

Ivans Barndom

Dette følges greit opp med «Ivans Barndom» av Tarkovskij (1962). Er 12-åring jobber som spion ved østfronten. Meget praktisk, ettersom han kan komme seg inn små steder som voksne ingen klarer, samt at ingen vil mistenke en så søt gutt. Det grufulle han opplever stilles opp mot drømmene han har om moren og søsteren sin, som begge ble drept i en konsentrasjonsleir.

Han er krigersk og hissig, og også en barnslig unge. Denne satt godt i meg. Nydelig filmet. Se i klippet under hvor vakker skogen er.

Come and See er åpenbart inspirert at Ivans Barndom, men det var en annen Tarkovskij-film jeg kom til å tenke på. Stalker. Delvis pga. skogen og foto, men og på grunn av lydbildet og vandringen ut i geografiske og etiske ingenmannsland hvor ingen vanlige regler gjelder, og alt bare er håpløst.

Night and Fog

Kortfilmen Night and Fog gjør depresjonen fullkommen.

Hvis du er lærer eller foreldre til noen i ca puberteten/ungdomsskolealder, så er det bare et tidsspørsmål før de dumper innom en nettside eller folk som påstår at holocaust aldri fant sted og at nazistene egentlig var kjempesnille (jeg er ikke sikker på om de oppfatter okkupasjonen av Norge som en okkupasjon, kanskje de bare ville låne en kopp sukker). MEN da kan du vise dem bloggposten her, som også inneholder gode lenker for videre info om temaet:

http://sorworld.tumblr.com/post/62983646578/holocaust-har-aldri-hendt

One thought on “Krigsfilmer: Come and See og Ivans Barndom

  1. Pingback: Krigsfilmer del 2 | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

