Horror og drama på Kosmorama

Noen kom en gang på at Trondheim trenger en filmfestival, så derfor har vi Kosmorama. For å sutre litt ville jeg heller hatt en mer aktiv filmklubb, men en filmfestival er jammen ikke så dumt det heller, kommer en del artige filmer da, pluss at det er lettere å få støtte når det heter «festival» (dette gjelder musikk også). Jeg har alltid sørget for å få meg med noen filmer under Kosmorama, mange filmer her som jeg ikke får anledning til å se på kino ellers. Samt en del filmer som jeg ikke visste at eksisterte.

Tidligere har Kosmorama fått mest oppmerksomhet for ulike happenings. De har hatt drive-in kino og de har vist Jaws på storskjerm i bassenget, blant annet. Jeg bryr meg ikke om sånt, men artig for kidsa og journalistene, og det har gitt festivalen en del verdifull oppmerksomhet. Og jeg må innrømme at å vise Jaws i bassenget var en artig ide. De deler også ut Kanonprisen. Den følger jeg ikke med på. Jeg har ikke noe imot at de har den, jeg bare bryr meg ikke om den.

I festivalens første år var ikke filmprogrammet helt pålitelig. Iblant mistenker jeg at de som plukker ut filmer har fått en blow job av distributøren, men så er jeg jo også litt misunnelig på de som får reise rundt på filmfestivaler for å plukke ut filmer. I hvert fall hvis de får blow jobs i tillegg.  Kosmorama har ikke alltid vært garantist for god film. Ankepunktet mitt mot festivalen har vært at filmprogrammet har vært for dårlig, gjerne plukket ut etter idealisme (eller blow jobs) heller enn kvalitet, med sånne «viktige» filmer laget av folk som ikke kan lage film, men filmprogrammet har blitt bedre og bedre for hvert år. Og i år var det knallbra.

Jeg har alltid sørget for å få med meg i hvert fall noen filmer, og det har blitt en del gullkorn oppgjennom årene. Den russiske surrealistiske filmen «4» for eksempel, som inngikk i et program der Kalle Løchen (tror jeg) fikk plukke ut personlige favoritter. «Emmas lykke», en tysk romantisk komedie som tematiserte dyrevelferd og å leve med uhelbredelig sykdom. «Dean Spanley», med Sam Neill i rollen som en fyr som gjenopplevde tidligere liv hver gang han drakk toquay.

I år fikk jeg sett 11 filmer, og bare en av dem var dårlig. De fleste visningene jeg gikk på var godt besøkt, mange var fulle eller nesten fulle. Og det var flere filmer jeg ikke fikk sett fordi de var utsolgt. Og dette var stort sett ganske smale filmer. Under the skin var salen smekkfull. Under argentinske Wild Tales var den største salen smekkfull i flere visninger. Kinesiske Coming Home, georgianske Corn Island og kunstfotografifilmen Jordens Salt fikk jeg ikke sett fordi alle visningene var utsolgt. Så der har filmfestivalen en tydelig misjon; å vise at det går an å få folk til å gå på kino og se relativt smale filmer.

De har også en egen avdeling med filmer fra Ramaskrik, skrekkfilmfestivalen på Oppdal, så jeg fikk med meg litt horror også.

Her er listen over filmer jeg så, rangert etter hvilke jeg likte best.

Wild Tales (2014)

A Girl Walks Home Alone At Night (2014) 

Under the Skin.

Wild (2014)

Party Girl. Om en aldrende kabaretdame (den type kabaret med private avlukker for den som ønsker det) som vurderer å gi slipp på partylivet for å satse på «ekte kjærlighet». Flotte og meget troverdige personportretter, gode skuespillere, og flott bilde- og musikkbruk. En fornøyelig film.

Cartoonists – Footsoldiers of democracy. En hyperaktuell film om satiretegnere i ulike land, bl. a. Frankrike, USA, Burkina Faso, Elfenbenskysten, Israel, Palestina, Venezuela, Danmark. En god dokumentar om hvorfor det i det hele tatt er noe poeng i å ha karikaturtegnere og satire, og ikke minst et herlig oppkomme av flotte karikaturer.

The Look of Silence.

Jimmy’s Hall.

Stonehearst Asylum.

Blood Moon.

Time Lapse.

Robot Overlords

One thought on “Horror og drama på Kosmorama

  1. Pingback: Kosmorama 2016 – planlegging | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

