Under the Skin (2013)

Lørdagen på Kosmorama ble avsluttet med Under the Skin. Scarlett Johansson har hovedrollen, og du verden hun er fin. Filmen er generelt fin å se på. Det meste er greit å forstå, men ikke alt.

Scarlett spiller et romvesen (som ser ut som et menneske) som drar rundt på landsbygda i Skottland og forfører menn. Og så dreper hun dem. Drapssekvensene er … rare. På et nesten hypnotisk vis. Jeg liker det. Jeg liker også bysekvensene, der alt er pakket inn vatt, som å være midt i byen, men likevel adskilt fra alt og alle. Jeg tenkte litt på 2001 A Space Odessy og Beyond the Black Rainbow. Ikke at Under the Skin ligner på de filmene, men de er kanskje i slekt med hverandre på et vis.

Jeg koste meg. Det går sakte her. Det er mange flotte ting å se på, som de fjerne bybildene, det fine bygdemørket, og noen korte sekvenser med skarpe farger. Og etter hvert også noen nervepirrende scener. Og ved to anledninger får du se en erigert penis.

Min venn Kim syntes det var en sær drittfilm.

På vei til bussholdeplassen møtte vi en dritings og kjempeglad fyr som spurte om veien til Downtown, et diskotek i Trondheim. Jeg forklarte veien, og da ble han enda gladere, men han ga oss heldigvis ikke klem. Han forklarte oss at han var fra bøgda. Duh. Lykke til med å komme forbi dørvakta, tenkte jeg.

One thought on “Under the Skin (2013)

  1. Pingback: Horror og drama på Kosmorama | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

