Bedre musikk i Smokey and the Bandit enn i Idol

Etter å ha vasket badet fikk jeg innmari lyst til å se Smokey and the Bandit. Den var sagnomsust da jeg gikk på barneskolen, en film det var om å gjøre å ha sett.

Jeg har så klart sett den før, for lenge siden, og likte bilkjøringen og vitsene. Med dagens øyne framstår humoren som mye lunere enn jeg kan huske, med amerikanere som parodierer seg selv litt, og med en del fine replikker. Som Bandit sier, om sin motivasjon for å inngå et veddemål om bilkjøring:

«For the good old American life: For the money, for the glory, and for the fun… mostly for the money.”

Carrie følger opp med denne flotte onelineren:

«I got the metal to the petal and the… thing to the floor!”

Noe av banningen er ren jazz, som i den nydelige scenen med det falske gravfølget:

“If they’d a cremated the sum-bitch. I could be kickin’ that Mr. Bandit’s ass around the moon by now.”

“You som’bitches couldn’t close an umbrella!”

Jeg lurer på om salige Smokey Bear, selveste Sheriff Buford T. Justice er en av inspirasjonskildene til Cartman. “She disrespected my authority”

Det er så klart en slags respect mellom politi og røver her. Smokey sier det best: “Well, thank you, Mr. Bandit. And as the pursuer, may I say you’re the goddamnedest pursuee I’ve ever pursued. Now that the mutual bullshit is over, WHERE ARE YOU, YOU SOMBITCH?2

Kosefilm. Og musikken er bedre enn i Melodi Grand Prix.

Den røde cadillacen på slutten av filmen minner meg om at jeg tror jeg har sett oppfølgeren også, skal gi den også et gjensyn snart. Treer`n tror jeg ikke at jeg har sett, men den er uten Burt og Sally Field, så jeg tror det lar det være.

Stand By Your Burt, sier jeg bare. Cause everybody knows that the Burt is the word. Han blir til og med namedroppa i sangen “Cadillach Ranch” av Bruce Springsteen:

James Dean in that Mercury `49
Junior Johnson runnin’ through the woods of Caroline
Even Burt Reynolds in that black Trans Am
All gonna meet down at the Cadillac Ranch

Og banjotrallalaen i Smokey er klart å foretrekke framfor det meste i Melodi Grand Prix. Så jeg er ganske fornøyd med kveldens valg.

(takk til Latoya og Miriam)

5 thoughts on “Bedre musikk i Smokey and the Bandit enn i Idol

  1. Pingback: Everybody knows that the Burt is the word | VideoWold med GladWold

  2. Pingback: Hjemmefilmfestival | VideoWold med GladWold

  3. Pingback: Råtn Børning Låvv | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

