Jernkvinnen: Margareth Thatcher

Jeg likte filmen Jernkvinnen, selv om den handler om en person hvis politikk jeg aldri har hatt særlig til overs for. Jeg gir litt blanke i SPOILERS her, det er jo en biografi, og dere vet vel at hun vant det dærre valget?

Filmen har fått kritikk for at den bruker mye tid på Margareth Thatchers tid som gammel og skrullete. I store deler av filmen er hun gammel og tullerusk, fraløpt av verden. Hun drikker for mye og hun krangler med gjenferdet til mannen sin. Det er vel ment å være en hallusinasjon, men jeg foretrekker gjenferd.

Noen av scenene med Maggie og gjenferdet er filmens fineste. Noen av dem er også litt skumle, da vi ikke vet helt hvor skrullete hun egentlig er. Som da hun skrur på alle de elektriske apparatene i huset for å overdøve maset fra gjenferdet.

Til å være en politisk biografi brukes det ikke så mye tid på hennes politiske karriere. Vi får se noen utsnitt fra debatter, valglokaler, folk som protesterer etter hvert som hun stiger i gradene og gjør til tider upopulære grep, og et britisk-awkward frieri. Vi får se hennes inntreden som (nesten?) eneste kvinne i parlamentet i overtydelige, men likevel litt kostelige former.

Hvordan hun ofrer kontakt med egne barn for politikken blir og forklart så tydelig at du må være en gymsokk for å ikke få det med deg, men det får likevel mer dybde når hun som gammel sitter og funderer på om hun egentlig var lykkelig.

Uansett: En film hvor de sier ting som «You silly old sausage» med erkebritisk aksent, er alltid verdt å få med seg. På DVD-en jeg så ble dette oversatt med «tullebukk». Noen jeg kjenner påstår at i en annen versjon ble det oversatt med «Din gamle, dumme pølse». Jeg håper det er sant, selv om jeg tviler.

Leave a Reply

