What do you faggots want? NICOLAS CAGE

Siden the gum you like is coming back in style, kan jeg minne den første David Lynch-filmen jeg så: Wild at Heart. Da var Nicolas Cage en av de tøffeste fyrene som var. Nå er han en av de som det er morsomt å tøyse med.

Spite of my rage I am still Nicolas Cage.

Jeg husker Birdy gjorde stort inntrykk på mitt unge sinn. Og etter Wild at Heart var han noe av det kuleste som eksisterte, og nesten en garanti for at en film var verdt å se. Og Powermad var verdens beste band selv om de bare hadde en låt. Denne scenen fra slutten av filmen, er et av mange sitatvennlige høydepunkt fra vår kjære David Lynch. **SPOILER ALERT** her, men asså: filmen er temmelig gammel. Så hvis du ennå ikke har rukket å se den, så er det ditt problem.

Sånn kan det også beskrives: Sailor Ripley gets jumped after questioning the intent of several guys walk up to him.

Yes, Nicolas

Så gikk det over, uten at jeg vet hva som skjedde. Det gikk nedover med karrieren. Ikke nødvendigvis mtp salgstall (det varierte), men kvalitetsmessig var det mye trist, med overspill og dilldall, men med enkelte lyspunkt. Jeg undres, omga han seg bare med yes people? Du vet, disse som bare sier, “Ja, så bra” til alt? Jeg tror Märtha har noen sånne, en hærskare av yes-engler. Ble navnet hans så stort at ingen turte å si at det der funker ikke så bra?

Noen høydepunkter

Åkkesom, han har vært med i et fint knippe gode filmer. Vi kan nevne Leaving Las Vegas, Adaption, Raising Arizona, og nevnte Wild at Heart er knallbra. Jeg likte også Face/Off veldig godt, en snodig action signert John Woo. Og sikkert noen flere, jeg har aldri vært komplettist. Jeg likte også Bringing out the Dead, men har ikke møtt så mange andre som gjør det. Mange mente sikkert at en film signert Martin Scorsese og Paul Schrader burde vært mye bedre, og greit nok, det er ikke tidenes høydare fra de to, men man kan ta en dram til den. Samtalene jeg hadde med en kollega da vi gikk nattvakt på et sykehus, han var tidligere ambulansesjåfør, fikk meg til å tenke at skildringene i den filmen kanskje ikke var så helt bort i natta likevel. Karaktertrekkene til de ulike typene var i hvert fall lett igjenkjennbare, basert på det han fortalte fra sin tid i ambulanse.

Et desidert lavmål

Opptil flere holder The Wicker Man som det desiderte lavmålet til Nicolas Cage. Jeg har ikke sett den, og tviler på at jeg gidder, så jeg får heller ta mine medfilmnerders ord på det.

Men min personlige alleraller verste Nicolas Cage-opplevelse var Kaptein Corellis Mandolin. Allerede ved den særdeles lamme tittelen skjønner du at dette er mugg i hjernen. wtf MANDOLIN???!!

Jeg satt dessverre på et fly, og de flyvertsjævlene satte på dette vrøvlet, med sånn stort lerret i front, man kunne ikke velge egen film. Nesten som i A Clockwork Orange. Jeg får fortsatt kvalmefornemmelser når jeg ser en mandolin.

Filmen er ment som en slags “lett å like romantisk krigsdrama”, i seg selv nok til å bli flysyk. Det er godt mulig boken den er basert på, er bra, men på film ble det bare klisje på klisje, med en offiser som trass i krigen oppnår et uventet vennskap med lokalbefolkningen, og den vanskelige kjærligheten som oppstår, og den dumme krigen, og det utradisjonelle vennskapet og den vanskelige kjærligheten og krigen osv osv, og innimellom står Cage med et barskfølsomtt uttrykk og plukker på en jævla mandolin. Og filmen tok aldri slutt. Jeg ba til Gud om at flyet måtte styrte, men han mente at å se ferdig filmen var en passende straff for mine synder.

Jeg har senere fått høre at boka også er rævva. Greit å vite.

Faktaboks: (sånn som avisen har): Nicolas Cage har vært gift med Lisa Marie Presley, dattera til Elvis. Hun har også vært gift med Michael Jackson.

Takk til GreiJa, The Phøkking, Renneløkka, Double Knockout, søstra til Michael Jackson og mora til Jesus.

Leave a Reply

