Hobbitåret 2014

For å oppsummere Tolkienfilmåret 2014: Jeg så Femhærsslaget, og storkoste meg. Hobbiten-trilogien får ikke helt samme status som Ringenes Herre, som jeg ser om igjen hver advent som en del av juleforberedelsene, men jeg kommer nok til å se igjen hele trilogien en eller annen gang.

we had one troligy yes

Hobbiten er en morsom, men ikke det samme kicket som LOTR. Storyen er enklere og mer barnslig, det er jo en barnebok, så Hobbiten er mye mer av en komedie. Den blir også overtydelig iblant, spesielt de sentimentale delene, og det er noen sekvenser som er sånn “se, nå stiller jeg meg opp på merket mitt og sier en kjempeviktig replikk”. Men det var og mye snadder her.

Gollum er fabelaktig. Han ligner litt på Hans Olav Lahlum. Sekvensene med Gollum var det aller beste med førstefilmen. Skogen til Radagast var også bra, og fjellhallene til dvergene var stilige. Generelt var vel effektene i LOTR bedre, effektmessig er Hobbiten mer ujevn. Jeg så den i 3D, så da er det så klart med en scene der en sommerfugl flyr utover publikum. Det var nydelig. Og sangen til dvergene helt i starten var flott.

Det er en god stund siden jeg leste boka, men en venn av meg med nærmere kjennskap til Hobbiten mente at det er elementene fra selve hovedboka som funker best i filmen, mens alle elementene som de har tatt med fra diverse tillegg og slikt, ikke fungerer like bra. Det kan godt være.  Det er i hvert fall en ujevn film, hvor en bok på 300 sider skal tværes ut til å bli tre filmer. To filmer som konsentrerer seg om selve hovedverket ville nok blitt bedre, eventuelt tre filmer på to timer. Boka er ikke så intrikat at de trengs ni timer for å fortelle hva som skjer, men griskheten til studioet matcher jo dvergene godt.

give the dvarwes the mountain back

I «Smaugs ødemark» var hun alven utrolig vakker. Dvergene er litt klønete, de blir tatt til fange hele tiden. Og orken var litt Harry Potter-ish. Men en flott film. Elveflukten var digg, og det var kule huler og sånne greier. Og Stephen Fry mak makeløs.

Under «Femhærerslaget» ble jeg muligens grepet av litt Hobbit-fatigue. Filmen var dog kul. Og jeg sa til de to snørrungene som satt ved siden av meg og skravlet: “Kan dere tie stille, dere er slitsomme å høre på”, og da mumlet de noe om “mumlmulm fyr da..”, og så ble de jaggu stille på seg.

Av anmeldelsene jeg leste var det mye teit sutring preget av at det ikke er hipt å like dette lenger, men Erlend Loe synes jeg best klarte å skrive en nyansert tekst om filmens styrker og svakheter.

One thought on “Hobbitåret 2014

  1. Pingback: Hobbiten og Smaug | VideoWold med GladWold

Leave a Reply

