Trilogimeter

I forbindelse med en tidligere bloggpost om filmer medtallet 3 i tittelen, kom jeg i hug følgende trilogimeter for intern rangering av filmtrilogier. Jeg er enig i ganske mye her, men ikke alt.

I gamle dager likte jeg Star Wars 1 best, men senere vokste «Imperiet slår tilbake» stort i mine øyne. Ikke bare pga Boba Fett, som det er filmnerdisk korrekt å digge, men jeg liker filmer hvor det er jævlig kaldt. Samt at det er her de mest spennende delene av historien fortelles.  Indiana Jones-filmene er gøyale hele bunten,  men jeg husker aldri rekkefølgen på dem. Og Indiana Jones-flipperspillet er dritbra.

Kan du si det igjen, litt saktere

Matrix 2 og 3 er drittfilmer. Det virker som om de ikke fikk med seg at det hadde gått noen år siden den første filmen, og at vanlige barnehagetanter gikk med like slemme solbriller som gjengen i matrisen. Når det visuelle var såpass ordinært, ble man mer oppmerksom på andre svakheter med filmen, som at å vente på at Keanu Reeves skal skifte ansiktsuttrykk er som å sitte med en gammel modem-linje og vente på at et bilde skal lastes ned. Action-sekvensene var høyst ordinære, med «fete» triks som å hoppe fra et kjøretøy i full fart over til et annet kjøretøy i full fart. Dæven, den hadde jeg ikke sett før.

Star Trek-filmene har jeg vel sett, men klarer ikke å skille dem fra hverandre.  Superman-filmene digga jeg da jeg var liten, men jeg er usikker på om det refereres til den nye eller gamle serien her. Den nye serien nekter jeg å se. Jeg foretrekker TV-serien, merkelig nok. Litt det samme med Spiderman, egentlig. Det var en av de få superhelt-tegneseriene jeg gadd å lese, og det gikk også en TV-serie da jeg var liten som var sagnomsust, selv om noen venner av meg hadde avslørt at det var filmtriks når han krøp oppover husveggene. Filmen ble litt for mye «giid jeg er en utilpass tenåring» til at jeg klarte å engasjere med, spesielt med en alltid like søvnig Tobey i hovedrollen. Derfor har jeg ikke sett noen av oppfølgerne.

Jurassic Park

Den første Jurassic Park var vanvittig stilig, med flotte skuespillere og Sir Richard Attenborough i nydelig stil som Den Gamle Mannen. Effektene var nydelige, og ungene ikke mer irriterende enn at surgeipen til Sam Neill veide det fint opp. Nummer 2 var av det enkle slaget, en typisk flau oppfølger hvor de desperat prøver å kopiere litt av det som funket i eneren.  Men jeg lo litt av hundehuset som hang ut av kjeften på dinosaurmonsteret.  3-ern var bare irriterende vrøvl.

Når det gjelder X-Men, så husker jeg ikke helt forskjellen på nr 2 og 3. Men den første filmen var i hvert fall kul. Spesielt delen der Wolverine slåss på bar og scenene i det kalde skoglandskapet helt i starten på filmen, er fabelaktige.

Eg orkar ikkje orkar

Med Ringenes Herre var det for min del den første filmen som var det største kicket, men samtidig har hver film mye snadder å by på. Selv om 2-ern bærer preg av å være i midten, trekker skildringen av Gollum mye opp. Og det er masse flotte slag, med hester og sverd og borger. Stilig. Det fortsetter i enda større grad i 3-ern, selv om jeg her etter hvert får litt nok av alven, og begynner å forestille meg at han sier alle replikkene sine på nynorsk. Trilogien er en fast del av førjulstida mi, så det er snart på tide igjen. I år skal jeg se extended version. Jeg er klar med lammelår, juleøl, kaffe, farris, ostepop og lakrispiper.

Jaws er ganske kul. Filmer fra «den tida» ser gjerne litt snåle ut i dag, men jeg synes den er en vellykket skildring av katastrofescenarioet, der «gutta» fra ulike samfunnslag slår seg sammen og får jobben gjort. De neste filmene er bare vås, jeg satt heldigvis på jobb da jeg så dem, så tiden jeg brukte på dem føltes ikke så bortkastet.

Back to the Future

I Back to the future-serien synes jeg nr.3 var bedre enn nr.2. Antagelig fordi jeg liker cowboyfilmer. Det er hysterisk morsomt når Doc kler opp Marty i noe han påstår er en typisk cowboyhabitt, basert på filmene han så på kino på femtitallet. Han bommer litt, for å si det mildt. Filmen er en gøyal harselas over western-klisjeer, og attpåtil er ZZ Top med! Det gir minst 43 poeng ekstra på terningen. Skjønt, manus i nr 2 er mye mer intrikat.

I`ll be back

Terminator 1 er vel mørkest og mest intens, har en litt dyster stemning, og er vel den eneste filmen i serien som greier å bli noenlunde nifs. Favorittscenen min er kanskje den på politistasjonen (før Arnold angriper).

– That coffee is three hours cold

– Grumble

– I put out a cigarette in it.

– Grumble (drinks coffee)

T2 er ikke i nærheten av å ha den samme stemningen, men er gigantomanisk gøy, og var en god bakrusvenn i flere år. I bakrus har jeg høyere toleransegrense for sentimentalitet og flaue vitser. T3 var teit, men det var gøy å se hun dama knuse en dass i hodet på Arnold. Og nå begynte det virkelig å bli vanskelig å finne på nye måter som den uovervinnelige roboten kunne bli drept på.

Alien-filmene er ikke med på oversikten Etter mitt syn er det en trilogi. Den fjerde filmen anerkjenner jeg ikke, jeg har glemt hva den heter og vil ikke vite det heller.

Leave a Reply

