Prometheus prompetufs *SPOLIERS*

Som svoren fan av Alien og Ridely Scott både gledet jeg meg og grudde meg til å se Prometheus på kino. Jeg har iblant et anstrengt forhold til remakes og prequels, så jeg fryktet at den skulle være skikkelig rævva, men det var helt ok.


Stilige effekter trakk så klart opp, særlig designet av hulene var flotte, både de arkeologiske greiene på Jorda og hulene de fant på den andre planeten. Det var og lekre planetarium-greier. I det hele tatt flott design i hele filmen, Giger har slått seg løs. Trusetradisjonen fra Aliens-filmene holdes også i hevd.

Filmen tar opp den vanskelige problematikken rundt oppdragsforskning, men jeg tror produksjonsassistenten må ha kollidert med manusforfatteren til Home and Away, for plutselig kom det et drama om infertilitet og hvilke prøver det setter på et parforhold. Det gikk heldigvis fort over. Jeg håpet at hun stramme dama skulle pule han syntetiske kisen, men det var ikke en sånn film.

Det er litt trøblete med prequeler når teknologien de har er mer avansert enn den de har noen år senere, men det virker ikke som de tar det så nøye om folk har sett den første Alienfilmen. Jeg ble ofte sittende og tenke at det der stemmer ikke helt med de andre filmene. Litt slurv med den interne kontinuiteten og, som at pengevalutaen skiftet navn i løpet av filmen. Så avsluttet de med noe Mad Max-greier. INTO THE HORIZON!!!

Leave a Reply

